Dersom du spiser fire måltider om dagen og er normalvektig, frisk og funksjonell, er det ingen grunn til å endre dette. Sliter du derimot med diffuse plager som dårlig søvn og konsentrasjon? Har du muskel- og leddsmerter, eller føler du deg energiløs og utmattet? har du plager relatert til fordøyelse? Er du sulten hele tiden, men får likevel opp i vekt? Dan kan det være at det å spise sjeldnere kan hjelpe deg.

– Marit Kolby, HVA og NÅR skal vi spise?

Dette var et lite utdrag fra Marits nye bok. Marit Kolby har bachelorgrad i matvitenskap og mastergrad i ernæringsbiologi, og jobber som høyskolelektor og forsker ved Oslo Nye Høyskole. Hun er en utrettelig formidler av ny ernæringskunnskap gjennom vitenskapelige tidsskrifter, aviser og nettsteder, podkaster og andre sosiale medier, og har etablert seg som en frittalende og nytenkende stemme i den offentlige ernæringsdebatten.

Marit Kolby – HVA og NÅR skal vi spise?

Selv er jeg en person som jeg anser lever et relativt «sunt» liv. Jeg er i regelmessig fysisk aktivitet, spiser for det meste bra mat, og er stort sett frisk og rask. Jeg har hatt forlenga nattfaste i flere år. Dvs. at jeg har fasta fra siste måltid på kvelden og fram til lunsjtid dagen etter. Likevel…

Jeg, som så mange andre, har levd med sporadisk diffuse plager, som for min del har vært relatert til mage og fordøyelsesproblemer. Mye oppblåst, som typisk forverra seg utover dagen ettersom flere og flere måltider ble inntatt. Etter noen måltider kunne det være snakk om sekunder før magen så ut som den romma en baby etter halvgått svangerskap. Den som vet, den vet, hvor plagsomt dette kan være. Aller mest går det utover gnisten og energien og en får bare lyst til å legge seg ned.

I tillegg har jeg vært ekstra plaga under menstruasjon hver måned, og særlig de to første dagene, hvor plagene har vært ekstreme. Ja, så ille at jeg har vært nær å skrive egenmelding disse dagene (til tross for skyhøy arbeidsmoral).

Etter å ha lest (og hørt) meg opp på det Marit skriver om i denne boken har jeg, i tillegg til nattfasten, forlenga tiden mellom hvert måltid. For meg vil det si at jeg spiser 2-3 fulle måltider hver dag i løpet av 8-10 timer, ingen mellommåltider og heller ikke noe annet som inneholder energi. Eneste jeg inntar mellom er vann og litt svart kaffe. For meg har dette revolusjonert mage-/tarmhelsen min. Jeg er i alle fall tilnærmet fri for plager, og det gikk rimelig raskt å bli kvitt plagene da jeg starta med dette. Ja, til og med plagene under mens er nå bare en liten brøkdel av de før var 🥰

Det jeg vil med dette innlegget er å få ut informasjon om at det kan finnes enkle løsninger på denne typen plager, som ofte blir gitt litt opp om en henvender seg til helsevesenet. Jeg kan varmt anbefale å lese boka, og å sjekke ut Marit Kolby i ulike podcast’er hun deltar i. Hun har gjesta Wolfgang Wee Uncut ved flere anledninger, som er både underholdende og lærerikt å høre på.

Om dette er noe for deg, men du likevel kjenner deg litt «lost» og ikke vet hvordan du skal gripe deg fatt kan du ta kontakt med meg for oppstart og veiledning.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.