Ja, hvordan har din påske vært? Meg? Jo, bare en halsbetennelse og et stortå-brudd. Ikke verre enn det… Heldigvis får jeg gjort jobben min. Skal man først knekke noe så må det jo være ei tå, tenker jeg.

Et «happymoment» på påskefjellet (før tåbrudd).

Som dere skjønner har det vært rolige dager (les: uker) for min del. Hvordan det føles for en som liker best å være i aktivitet? Ikke så bra, men håndteres det på en god måte så trenger det ikke ende så ille.

Første «bud»; Aksepter situasjonen som den er! Det er ikke noe å få gjort med saken fra eller til. Sykdom, eller beinbrudd for den del, må få tid til å «gå over». Faller man for fristelsen å trene for tidlig så kan det være med på å forlenge sykdomstiden.

Neste; Gjør det du kan! Alt etter hva som «feiler» en så kan man se på om det er noe aktivitet som kan gjøres. I noen tilfeller kan det trenes alternativt. Særlig gjelder dette ved skade i en kroppsdel. Har man utfordringer med f.eks. et kne kan man fortsatt styrketrene overkroppen. Har man en infeksjon i luftveiene må man kjenne an formen. En tommelfingerregel er at man aldri skal presse kroppen om man har feber. Er man feberfri, men snufser i nesa, hoster, eller som meg, har halsvondt – kjennes formen grei kan man utføre noe rolig aktivitet. Styrketrening med lavere belastning og lengre pauser kan f.eks. være en mulighet. Utholdenhetstrening er det ofte verre med, men gåturer kan de fleste få til.

Og så; Prøv å holde kostholdet «okey» til tross for at du ikke får bevegd deg like mye. Ja, trening og kosthold er som hånd i hanske for de fleste av oss. Litt enten eller. Får vi ikke trent så driter vi i å spise bra også. Ikke gjør det. At det ikke blir helt det samme kan være så, men fall ikke for fristelsen å ty til junk bare fordi du blir mindre aktiv.

Til slutt; This too shall pass. Det går over. Og det er da på tide å finne tilbake til rutinene man hadde før sykdom/skade inntraff. Start opp igjen noe roligere enn der du avslutta, men du vil raskt være tilbake i manesjen 😉

«Practice what you preach» – klarer jeg selv å være streng på disse tre punktene? For å si det sånn, jeg har blitt flinkere med åra 😉 Ingen er perfekte, men jeg jobber kontinuerlig med å holde på gode vaner, selv om også jeg kan falle litt innimellom.

Synes du det er vanskelig å lage gode vaner for deg selv, og ikke minst holde på dem? Jeg kan hjelpe deg med oppsett av gode rutiner og være en motivator for at du skal klare å holde deg til dem – ta kontakt!

Leave a comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *